РАҲБАР ШУДАНИ ЗАН АЗ НИГОҲИ ШАРИАТ ОЁ ДУРУСТ АСТ?
Аз силсилаи посухҳои Юсуф ҚарзовӢ ба суолҳо
Суол:- Ҳадиси «гурӯҳе, ки зимоми кори хешро ба зане бисупоранд ҳаргиз растагор нашаванд», то чӣ андоза сиҳҳат дорад? Касоне, ки мункири халлоқият ва тавоноии зан дар ин бора ҳастанд ин ҳадисро рад мекунанд ва мегӯянд: ин ҳадис бо он ҳадиси Паёмбар (с), ки мефармояд: «Нисфи динатонро аз Ҳумайро, яъне Оиша, бигиред», мунофот дорад.
Ҷавоб: - Ҷаҳолат мусибати бузургест ва вақте ки бо хоҳишҳои нафсонӣ ҷамъ гардад, қиёмати кубро аст. «Ва касе ҳаст гумроҳтар аз он ки беҳамроҳии Худо аз ҳавасаш пайравӣ кунад?».
Касе, ки ҷаҳл ва ҳавои нафсонияш бо ҳам ҷамъ гардад, ҷои шигифтӣ нест, ки ҳадиси саҳеҳро мардуд ва мардудро саҳеҳ ангорад. Ҳадиси аввал саҳеҳ аст ва аз Абӯбакр (р) ривоят шуда ва мегӯяд: ҳангоме, ки Паёмбар (с) бо хабар шуд, ки аҳли билоди Форс (имперотурии Форс) зимоми ҳукумати хешро ба духтари Кисро супурдаанд, фармуд: «Гурӯҳе, ки зимоми кори хешро ба зане бисупоранд ҳаргиз растагор нашаванд».
Ин ҳадисро Бухорӣ, Аҳмад, Насоӣ ва Тирмизӣ ривоят кардаанд ва дар қуруни мутамодӣ мавриди пазириши донишмандони исломӣ қарор гирифта аст ва бар ҳамин мабно ҳукм содир намудаанд, ки зан наметавонад ба мардон вилояти ома дошта бошад.
Дар ҳоле, ки ҳадиси дигаре «Нисфи динатонро аз Ҳумайро бигиред», Ҳофиз Ибни Ҳаҷар, гуфтааст: санаде барои ин ҳадис дар даст надорам ва ҷуз дар «ан-Ниҳоя»-и Ибни Асир он ҳам бидуни тахриҷ ва дар ҳеч кутуби ҳадиси дигаре онро надидаам. Аммодуддин Ибни Касир, баён медорад, ки дар бораи ин ҳадис аз Музанӣ ва Заҳабӣ суол шуда онон нисбат ба он изҳори беиттилоӣ намуданд.
Ин дар сурате аст, ки аз лиҳози санад ва ровиёни ҳадис ба сиҳҳат ва сиқами он пардохта шавад. Вале ҳар гоҳ аз назари матн ва мавзӯъ боз ҳадисеро мавриди баррасӣ қарор диҳем, меёбем, ки ақл мункири он аст ва воқеъи амр онро мардуд мешуморад.
а) Чӣ гуна Паёмбар (с) ба мо дастур медиҳад, ки нисфи динро фақат аз Оиша бигирем? Пас аз бақияи саҳоба бо он теъдоди фаровон, чӣ чизе аз динро дарёфт намоем? Дар сурати исбот, кадом нисфро аз Оиша ва кадом нисфро аз дигарон бигирем?
б) Ба иловаи калимаи «Ҳумайро», ки мусағғари таҳбиб ва намакин аз калимаи «Ҳамро» (сурх) аст, аз ҷумлаи важаҳои самимона ва худмонӣ аст, ки Паёмбари Акрам(с) дар суҳбатҳои хусусӣ ва хонаводагии худ дар иртибот бо ҳамсаронаш ба кор мебаранд, ва баъид ба назар мерасад, ки Паёмбар (с) дар мақоми таълим ва тарбияти уммат чунин калимотеро ба забон оварда бошанд.
Ҳамчунин воқеият ба мо нишон медиҳад, ки уламои исломӣ на нисф ва рубъ (чоряк) ва на ъушр (даҳяк)-и динро на аз лиҳози ривоят ва на аз ҷиҳати дироят аз Оиша дарёфт накардаанд.
Аз ҷиҳати ривоят ҳазорон саҳобаи марду занро меёбем, ки дар таблиғи гузориши ақвол ва афъол ва таъйидоти Паёмбар (с) саҳим ва бархурдор будаанд ва Оиша яке аз он ровиёни бешуморест, ки ҳар андоза ривояти эшон зиёд бошад, ба пои ривоятҳои Абӯҳурайра нахоҳад расид ва аз ҷиҳати дироят ва фиқҳ ва фатво ва ақлу воқеиятҳои таърихӣ имконпазир нест, ки Оиша ба танҳоӣ баёнгари нисфи дин бошад, пас саҳми саҳобаи кибор амсоли Абӯбакру Умар, Алӣ, Ибни Масъуд, Убай ибни Каъб, Маъоз ибни Ҷабал, Зайд ибни Собит ва табақоти саҳоба ва саҳоба баъд аз онон амсоли абодилаи арбаъа: Ибни Умар, Ибни Аббос, Ибни Амр, Ибни Зубайр ва…чӣ мешавад ва куҷо меравад?!
Ривоятҳои марбут ба маноқиби саҳобаро бояд бо эҳтиёти комил фаро гирифт, муҳаддисони бузург баён доштаанд, ки нахустин мавзӯе, ки ҷоъилони ҳадис (суханбофони ҳадис) ба суроғи он рафтаанд, маноқиби ашхос будааст, ба вижа нисбат ба касоне, ки дорои дӯстон ё душманони ифротӣ будаанд ва Оиша (р) аз он ҷумла аст.
Дар Қуръон дар сураи Нур ва низ дар аҳодиси саҳеҳ ва ҳасан перомуни фазоили Оиша аз чунон нусус ва ривоятҳо бархурдор ҳастем, ки моро аз аҳодиси ғулув ва ифротӣ ва мавриди инкори ақл ва воқеъ бениёз созад. Ибни Ҷавзӣ дар муққадимаи китоби худ баноми «ал-Мавзӯъот» мегӯяд: «чӣ некӯст баёни он ки гуфтааст: ҳар ҳадисеро дидед, ки мухолиф бо ақл ва муғойир бо нақл ва мутаноқиз бо усул буд, бидон, ки ҳадиси мавзӯъ ва ҷаълӣ (сохташуда) аст».
Таҳияи Амруллоҳи Низом, «Рӯзгор»
Адреси доимии маводи мазкур: http://www.ruzgor.tj/gunchahoiumed/4631-rahbar-shudani-zan-az-nigohi-shariat-durust-ast.html
-
08.05.2025 15:28
185
Иштирок дар маросими гулчанбаргузорӣ ва паради ҳарбӣ дар Боғи Ғалабаи шаҳри Душанбе
-
08.05.2025 09:32
130
Суханронии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати Рӯзи Ғалаба
-
04.05.2025 13:40
163
Таъиноти кадрӣ дар сохторҳои низомӣ ва як қатор вазорату идораҳои дигар
-
07.05.2025 23:59
217
«Ситораи Исмат-достони фоҷиавӣ-қаҳрамонӣ!»
-
05.05.2025 12:47
341
9-уми май рӯзи Ғалаба бар фашизм ва ёде аз қаҳрамонони Ҷанги Бузурги Ватанӣ
-
04.05.2025 14:32
197
Саҳми фиристодагони Тоҷикистон дар таъмини ғалаба дар Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945)
-
18.05.2025 13:37
98
Боздид аз Минтақаи махсуси иқтисодии «Aлабуга»-и Ҷумҳурии Тотористон
-
14.05.2025 23:45
137
Баррасии ҳамкориҳо бо Фонди кувайтии рушди иқтисодиёти Араб
-
14.05.2025 23:38
92
Ҷаласаи навбатии гурӯҳҳои кории муштараки Лоиҳаи «CASA-1000» оғоз гардид
-
14.10.2024 18:41
737
Дар Чин Саммити 6-уми ҷаҳонии воситаҳои ахбори омма доир гардид
-
06.05.2022 10:43
1434
Ҷанг ҳамчун таблиғоти бардурӯғ хизмат мекунад
-
02.09.2019 18:47
3125
Султони Ҳамад: «Дунёи рӯзноманигор ҳазор дунё дорад»
-
22.03.2025 12:38
294
Иштироки вазири корҳои хориҷӣ дар чорабинии сатҳи баланди кишвар оид ба об ва пиряхҳо дар СММ
-
23.02.2025 18:20
420
Фишори Трамп ба USAID ва оқибатҳои он барои Тоҷикистон – оё таҳдид воқеӣ аст?
-
14.10.2024 18:43
713
Рӯзҳои фарҳанги Давлати Қатар дар Ҷумҳурии Тоҷикистон баргузор мешаванд
-
20.03.2025 11:59
293
Таҷлили Иди байналмилалии Наврӯз
-
06.01.2025 20:57
531
Китобе пурарзиш дар Лоҳутишиносии форсу тоҷик
-
18.11.2024 22:32
648
Дар Москва рушди ҳамкории муассисаҳои таълимӣ дар соҳаи фарҳангу санъат баррасӣ гардид
-
15.04.2025 11:44
234
Ба таваҷҷуҳи шаҳрвандони Ҷумҳурии Тоҷикистон:
-
13.04.2025 00:00
250
Мулоқоти вазир бо роҳбари намояндагии Cозмони байналмилалии муҳоҷират
-
11.04.2025 03:38
260
Мулоқоти вазири меҳнат, муҳоҷират ва шуғли аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо ҳайати Федератсияи Русия
-
28.02.2025 13:34
471
Паёми шодбошии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати фарорасии моҳи шарифи Рамазон
-
03.10.2024 20:35
758
Ҳайати Тоҷикистон дар Конференсияи вазирони маорифи давлатҳои аъзои Созмони ҷаҳонии исломӣ иштирок намуд
-
20.04.2023 15:58
1558
Иди Рамазон омаду моҳи Рамазон рафт….
-
07.03.2025 12:44
371
Ид муборак бонувону модарони азиз!
-
07.03.2025 12:19
359
Таҷлили “Рӯзи Модар” дар Вазорати меҳнат...
-
07.03.2022 13:27
1554
«ИДИ МОДАРОН МУБОРАК!»
-
03.09.2021 08:38
1876
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - I
-
25.06.2021 21:45
2070
«ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТ»
-
27.06.2019 05:52
2764
Муборак, ҳамватан, паймони ваҳдат!
-
19.04.2025 15:59
281
Сиёсати ҷавонони Тоҷикистон: стратегия барои оянда
-
07.04.2025 11:03
249
Байни Кумитаҳои миллии олимпии Тоҷикистон ва Эрон Ёддошти тафоҳуми хамкорӣ ба имзо расид
-
03.10.2024 20:24
705
Варзишгари тоҷик Муҳидин Асадуллоев сазовори медали биринҷӣ гардид
-
10.08.2019 09:45
2772
Баъди 15 соли даргузашти Убайд Раҷаб
-
27.07.2014 13:33
3212
Пурсишеву посухе: Халифаҳоро метавон муфассири Қуръон номид ё не?
-
25.07.2014 12:34
3201
Хунрезӣ дар Фаластин ва хомӯшии оҷизонаи мо
-
18.12.2024 16:30
416
Маҷмааи Умумии СММ қатъномаи Русияро барои мубориза бо ситоиши фашизм қабул кард
-
21.11.2024 23:53
476
Русия ва Афғонистон ҳамкориҳои бисёрҷонибаро инкишоф медиҳанд
-
31.10.2024 18:42
415
ИМА самти низоъро боло мебарад: Оё ҷанги сеюми ҷаҳон моро интизор аст?