ИСЛОМ СИЁСИВУ ҒАЙРИСИЁСӢ НАМЕШАВАД
Тоҷикистонро аз зумраи камтарин кишварҳои демократӣ медонанд, ки нақши ислом, бахусус, гурӯҳи рӯҳониён дар сиёсати он хеле барҷаста будааст. Гузашта аз ин, Тоҷикистон танҳо кишвари Осиёи Марказист, ки ҳизби сиёсии исломӣ дорад ва он расман фаъолият мекунад. Дар порлумон ҳам ин ҳизби исломӣ намоянда дорад ва бо бештар аз 20 ҳазор узв дар тасмимгириҳои давлат ба навъе таъсир мегузорад.
Инкори ибораи “исломи сиёсӢ”
Аммо дар Тоҷикистоне, ки бештар аз 90 дарсади сокинонаш аз дини мубини ислом пайравӣ мекунанд, ибораи “исломи сиёсӣ” маъмул нест. Аксари гурӯҳҳои исломӣ дар кишвар низ ин ибораро қабул надоранд. Рӯҳониёни тоҷик исломро дине намеҳисобанд, ки танҳо ба масоили шаръӣ марбут бошад. Онҳо мегӯянд, ки ислом дар маҷмӯъ сиёсат аст ва тасаввури он бидуни сиёсат ғайримумкин. Аммо иддае ҳам ҳастанд, ки дар баробари ин, динро аз давлат ҷудо мепиндоранд. Онҳо ба ин назаранд, ки кори диндорон танҳо дуо гуфтану намоз гузоштан ва никоҳ кардану “чилёсин” хондан аст, на дахолат кардан ба самтгириҳои сиёсӣ. Вақте ин суолро, ки нақши “исломи сиёсӣ” дар Тоҷикистон то куҷо чашмрас аст, бо Саид Иброҳими Назар, як масъули Ҳизби наҳзати исломии Тоҷикистон, дар миён гузоштам, ӯ ҳамоно ин ибораро рад кард.
Оқои Назар гуфт, ин ибора ва ё истилоҳро аслан донишмандони исломшиноси ғарбӣ эҷод кардаанд, ки ба гуфтаи ӯ, то исломро ба сиёсиву ғайрисиёсӣ ва ифротиву мӯътадил ҷудо кунанд:
“Аз рӯзе, ки ислом омад, ба зиндагии фардӣ, зиндагии хонаводаӣ, зиндагии иҷтимоӣ, муносибати қавму қабилаҳо сари кор дошт. Ин тарзи зиндагӣ аст. Аз ин рӯ, ҳамаи мардуми мусулмон аз рӯзе, ки “ло илоҳа иллалоҳ” гуфтанд, яъне исломро қабул карданд ва ислом ба тамоми ҷабҳаҳои ҳаёти онҳо дахл дошт. Ислом дигар омехта ба сиёсати онҳо буд. Дин, хусусан, дини ислом наметавонад аз ҳаёт бегона бошад. Яъне намешавад, ки дар ҳаёти хонаводаӣ мусулмон бошиву дар ҳаёти ҷамъиятӣ не. Аз ин нигоҳ ислом ислом аст. Онро намешавад сиёсиву мӯътадил ва ғайраҳо гуфт”.
“Ислом бе сиёсат – шери бе ёлу дум”
Сайидюнус Бурҳонов, аз таҳлилгарони саршиноси масоили динӣ, ҳам дар як матлаби худ ба ин нукта ишора карда ва навиштааст, ки “маҳол аст, исломро аз масоили иҷтимоӣ ва сиёсӣ дур ангорем. Ба иборати дигар, барои шахси ошно бо ислом ва маорифи он, тасаввури исломи бегона аз сиёсат, тасаввури шери бе ёлу думро монад, ки дар воқеъ чунин шере, дигар шер нест. Дине, ки дар заминаи иқтисодиёт назар дорад, дине, ки ҷиҳати муҷозоти ҷинояткороне чун дузду ғосибу зинокор муқаррароти муайяне гузоштааст, дине, ки қавонине мушаххас дар ҷиҳоду сулҳу созишу вазъ кардааст, чи гуна метавонем чунин динеро дине ангорем, ки бо сиёсат сару кор надошта бошад?”
Нақши рӮҳониён дар сиёсати
кишварҳои Осиёи МарказӢ
Қариб ҳар як намози ид дар масҷиди марказии Душанбе бо иштироки шаҳрдори пойтахт Маҳмадсаид Убайдуллоев мегузарад. То ин ҷо талош кардем, як андоза ба маънии ибораи “исломи сиёсӣ” ва қабули он аз сӯйи рӯҳониён дар Тоҷикистон рӯшанӣ андозем. Аммо ҳоло меравем, то ба суоли нақши ислом дар сиёсати кишварҳои Осиёи Марказӣ, аз ҷумла Тоҷикистон чӣ гуна аст, посух дарёбем.
Ҳоҷӣ Акбари Тӯраҷонзода, собиқ қозии мусулмонони Тоҷикистон ва ҳоло узви Маҷлиси Миллӣ, мегӯяд, ки ислом дар сиёсати на танҳо кишварҳои Осиёи Марказӣ, балки дар Русия ҳам нақши умдае дорад. Ба гуфтаи оқои Тӯраҷонзода, бо вуҷуди он ки кишварҳои минтақа, ба ҷуз аз Тоҷикистон, ба гурӯҳҳои исломии сиёсӣ расман иҷозаи фаъолият надодаанд, вале натавонистаанд, ки таъсири рӯҳониён дар ҷомеаро сарфи назар кунанд:
“Қонунгузории ин кишварҳо ба созмонҳои исломӣ ҷойгоҳе ҳам эътироф накардаанд. Аммо дар асл, модоме ки рӯҳониён дар ҷомеа таъсир дорнад, сиёсатмадорҳо наметавонанд ин таъсирро нодида гиранд ва гӯянд, ки “ислом ҳеҷ ҷойгоҳе дар сиёсати кишварҳои мо надорад”. То имрӯз ҳам нашунидам, ки ин ҳарфҳоро баъзеҳо бигӯянд. Агарчӣ сукут ҳам мекунанд, аммо ислом дар сиёсати ин кишварҳо ҷойгоҳи худро дорад”.
Дар идомаи сӯҳбаташ Ҳоҷӣ Акбари Тӯраҷонзода ҳамчунин гуфт, дар Тоҷикистон ба ҷуз ин ки ҳизби исломии сиёсӣ фаъолият мекунад, давлат дар ин чанд соли ахир рӯи ниёз ба кӯмаки рӯҳониёни алоҳида ҳам овардааст. Вай мегӯяд, бо вуҷуди ихтилофи назарҳо, давлати Тоҷикистон билахира гурӯҳи рӯҳониёни исломиро ҳамчун нерӯи мустақили таъсиргузор эътироф кардааст:
“Дар мавзӯи Тоҷикистон гӯем, хушбахтона, вазъи ислом, аз ҷумла гурӯҳҳои сиёсии исломӣ беҳтар аст. Чунки дар Тоҷикистон ягона ҳизби сиёсии исломӣ фаъолият дорад. Албатта, ин ҳизб таърихи хоси худро дорад, ки муборизаву марҳилаи музокиротро аз сар гузаронидааст, то ҳаққи фаъолият дар кишварро соҳиб шавад. Дар Қонуни асосӣ ҳам хушбахтона дар ин бора зикр шудааст. Озодиҳои динӣ ҳам дар Тоҷикистон дар муқоиса бо кишварҳои дигари минтақа, ба истиснои Қазоқистон беҳтар аст. Ҳарчанд, ки назорати давлат аз болои созмонҳои динӣ ҳамарӯза вуҷуд дорад. Имомхатибҳоро ҳамарӯза ба ҳукуматҳои маҳаллӣ даъват мекунанд. Ба инҳо супориш медиҳанд барои ҳалли масоили иҷтимоӣ, барои ҳалли масоили демографӣ, барои мубориза бо маводи мухаддир. Хулоса дар ҳама масоили доғ аз хидмати масҷидҳо ва имомҳо истифода мекунанд. Аз як тараф, албатта, ин кори хуб аст ва мо хурсандем”.
Мусулмонҳоро аз роҳи дин
мешавад идора кард
Саид Иброҳими Назар, аз масъулони Ҳизби наҳзати исломии Тоҷикистон, ҳам аз ин мавзеъи оқои Тӯраҷонзода пуштибонӣ кард ва гуфт, ба маҳзи ин ки сокинони Тоҷикистон ва кишварҳои дигари Осиёи Марказӣ аксаран мусулмон ҳастанд, онҳоро фақат аз роҳи дин мешавад идора кард. Аз ин рӯ, ба гуфтаи ӯ, давлат маҷбур шудааст, ки барои фаъолияти гурӯҳи рӯҳониёни исломӣ низ шароити мусоидеро фароҳам оварад:
“Ҳатто раҳбарони дараҷаи аввали кишвар ҳам дарк кардаанд, ки бе ислом намешавад мардумро идора кард. Чунки мардум фитратан мусулмонанд. Ман иқдомҳои ахири раҳбари кишварро дар он мебинам, ки онҳо дарк кардаанд, ки ислом сиёсиву ғайрисиёсӣ намешавад. Ин иқдоми хуб аст”.
Ҳузури гурӮҳҳои исломии
сиёсӢ дар Тоҷикистон
Ҳоло ки дар бораи “исломи сиёсӣ” ва ё ислом дар сиёсати кишварҳои Осиёи Марказӣ сӯҳбат мекунем, шояд бисёре аз шумо пурсад, ки гурӯҳҳои исломии сиёсӣ аз кай дар Тоҷикистон ҳузур пайдо кардаанд. Зеро дар шӯравии пешин мусулмонҳо ва пайравони ҳар дини дигаре иҷоза надоштанд, ки на танҳо ба фаъолиятҳои сиёсӣ пардозанд ва ё ба самтгириҳои сиёсӣ дахл кунанд, балки наметавонистанд озодона ниёишу ибодати худро анҷом диҳанд.
Изатулло Саъдуллоев, таҳлилгари масоили сиёсӣ дар Тоҷикистон, мегӯяд, гурӯҳҳои исломии сиёсӣ шурӯъ аз соли 1970, ҳанӯз замоне ки шӯравӣ пойбарҷо буд, ба таври пинҳонӣ арзи вуҷуд кардааст.
Аксари коршиносон пайдо шудани “исломи сиёсӣ” дар Тоҷикистонро ба Сайид Абдуллоҳи Нурӣ, муассис ва раҳбари пешини Ҳизби наҳзати исломӣ, пайванд медищанд. Онҳо бовар доранд, ки Устод Нурӣ бо вуҷуди динситезиҳои шӯравӣ талош кардааст, ки исломро аз кунҷи хона ба берун орад ва ба саҳнаи иҷтимоъву сиёсат бикашад.
Бо ин ҳол, аксарият ба ин назаранд, ки бо вуҷуди фишорҳо ва мавонеъ ислом дар сиёсати кишварҳои Осиёи Марказӣ ва бахусус дар Тоҷикистон вуҷуд дорад ва аз нақши умдае ҳам бархӯрдор аст. Аммо онҳо мегӯянд, Ҳизбуттаҳрир, Ҷунбиши исломии Узбакистон ва акнун ҷараёни тозапайдои салафия, ки худро гурӯҳҳои исломӣ мегӯянд, вале ба таври махфӣ фаъолият мекунанду аз пуштибонии умум сокинон бархӯрдор нестанд, нақше ҳам дар сиёсат ва ё самтгириҳои сиёсӣ надоштаанд.
Каюмарси Ато, «Озодӣ»
Адреси доимии маводи мазкур: http://www.ruzgor.tj/din/1286-islom-siyosivu-ghayrisiyosi-nameshavad.html
-
08.05.2025 15:28
185
Иштирок дар маросими гулчанбаргузорӣ ва паради ҳарбӣ дар Боғи Ғалабаи шаҳри Душанбе
-
08.05.2025 09:32
130
Суханронии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати Рӯзи Ғалаба
-
04.05.2025 13:40
163
Таъиноти кадрӣ дар сохторҳои низомӣ ва як қатор вазорату идораҳои дигар
-
07.05.2025 23:59
217
«Ситораи Исмат-достони фоҷиавӣ-қаҳрамонӣ!»
-
05.05.2025 12:47
341
9-уми май рӯзи Ғалаба бар фашизм ва ёде аз қаҳрамонони Ҷанги Бузурги Ватанӣ
-
04.05.2025 14:32
197
Саҳми фиристодагони Тоҷикистон дар таъмини ғалаба дар Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945)
-
18.05.2025 13:37
98
Боздид аз Минтақаи махсуси иқтисодии «Aлабуга»-и Ҷумҳурии Тотористон
-
14.05.2025 23:45
137
Баррасии ҳамкориҳо бо Фонди кувайтии рушди иқтисодиёти Араб
-
14.05.2025 23:38
92
Ҷаласаи навбатии гурӯҳҳои кории муштараки Лоиҳаи «CASA-1000» оғоз гардид
-
14.10.2024 18:41
737
Дар Чин Саммити 6-уми ҷаҳонии воситаҳои ахбори омма доир гардид
-
06.05.2022 10:43
1434
Ҷанг ҳамчун таблиғоти бардурӯғ хизмат мекунад
-
02.09.2019 18:47
3125
Султони Ҳамад: «Дунёи рӯзноманигор ҳазор дунё дорад»
-
22.03.2025 12:38
294
Иштироки вазири корҳои хориҷӣ дар чорабинии сатҳи баланди кишвар оид ба об ва пиряхҳо дар СММ
-
23.02.2025 18:20
420
Фишори Трамп ба USAID ва оқибатҳои он барои Тоҷикистон – оё таҳдид воқеӣ аст?
-
14.10.2024 18:43
713
Рӯзҳои фарҳанги Давлати Қатар дар Ҷумҳурии Тоҷикистон баргузор мешаванд
-
20.03.2025 11:59
293
Таҷлили Иди байналмилалии Наврӯз
-
06.01.2025 20:57
531
Китобе пурарзиш дар Лоҳутишиносии форсу тоҷик
-
18.11.2024 22:32
648
Дар Москва рушди ҳамкории муассисаҳои таълимӣ дар соҳаи фарҳангу санъат баррасӣ гардид
-
15.04.2025 11:44
234
Ба таваҷҷуҳи шаҳрвандони Ҷумҳурии Тоҷикистон:
-
13.04.2025 00:00
250
Мулоқоти вазир бо роҳбари намояндагии Cозмони байналмилалии муҳоҷират
-
11.04.2025 03:38
260
Мулоқоти вазири меҳнат, муҳоҷират ва шуғли аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо ҳайати Федератсияи Русия
-
28.02.2025 13:34
471
Паёми шодбошии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати фарорасии моҳи шарифи Рамазон
-
03.10.2024 20:35
758
Ҳайати Тоҷикистон дар Конференсияи вазирони маорифи давлатҳои аъзои Созмони ҷаҳонии исломӣ иштирок намуд
-
20.04.2023 15:58
1558
Иди Рамазон омаду моҳи Рамазон рафт….
-
07.03.2025 12:44
371
Ид муборак бонувону модарони азиз!
-
07.03.2025 12:19
359
Таҷлили “Рӯзи Модар” дар Вазорати меҳнат...
-
07.03.2022 13:27
1554
«ИДИ МОДАРОН МУБОРАК!»
-
03.09.2021 08:38
1876
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - I
-
25.06.2021 21:45
2070
«ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТ»
-
27.06.2019 05:52
2764
Муборак, ҳамватан, паймони ваҳдат!
-
19.04.2025 15:59
281
Сиёсати ҷавонони Тоҷикистон: стратегия барои оянда
-
07.04.2025 11:03
249
Байни Кумитаҳои миллии олимпии Тоҷикистон ва Эрон Ёддошти тафоҳуми хамкорӣ ба имзо расид
-
03.10.2024 20:24
705
Варзишгари тоҷик Муҳидин Асадуллоев сазовори медали биринҷӣ гардид
-
10.08.2019 09:45
2772
Баъди 15 соли даргузашти Убайд Раҷаб
-
27.07.2014 13:33
3211
Пурсишеву посухе: Халифаҳоро метавон муфассири Қуръон номид ё не?
-
25.07.2014 12:34
3201
Хунрезӣ дар Фаластин ва хомӯшии оҷизонаи мо
-
18.12.2024 16:30
416
Маҷмааи Умумии СММ қатъномаи Русияро барои мубориза бо ситоиши фашизм қабул кард
-
21.11.2024 23:53
476
Русия ва Афғонистон ҳамкориҳои бисёрҷонибаро инкишоф медиҳанд
-
31.10.2024 18:42
415
ИМА самти низоъро боло мебарад: Оё ҷанги сеюми ҷаҳон моро интизор аст?