ДАРГУЗАШТИ ҚУРЪОНПАЖӮҲЕ, КИ КОФАР ЭЪЛОМ ШУДА БУД
Дунёи ислом қуръонпажӯҳеро аз даст дод, ки рӯзгоре "муртад" хонда ва ҳамсараш ба ӯ "ҳаром" эълом шуд. Моҷарои ҷанҷолии Наср Ҳомид Абӯзайд дар соли 1992 ва дар ҳангоми тақозои ӯ барои иртиқо аз симати донишёрӣ ба устодии шӯъбаи арабии донишгоҳи Қоҳира оғоз шуд.
Ӯ китобҳо ва мақолоти худро ба кумитаи арзишёбии донишгоҳ ироа кард, аммо чанд тан аз аъзои кумита дар ҷараёни баррасии осораш вайро муттаҳам ба "тавҳин ба ислом" карданд - иттиҳоме, ки на фақат мӯҷиби радди дархости ӯ шуд, балки пойи муддаъиёни дигареро ба миён кашид, ки бо истинод ба қироати худ аз шариъати исломӣ тавонистанд дар додгоҳи Миср ӯро "муртад" эълом кунанд. Кор ба инҷо хотима пайдо накард. Додгоҳ таҳти ин унвон, ки Ҳомид Абӯзайд "кофир" шудааст, издивоҷи ҳамсари мусулмонашро низ ботил эълом кард.
Аммо ин ҳама хашм алайҳи касе буд, ки гуфта мешуд дар ҳаштсолагӣ ҳофизи Қуръон буда ва дар дувоздаҳсолагӣ ба иттиҳоми иртибот бо "Ихвон-ал-муслимин" ба зиндон афтодааст. Ҳомид Абӯзайд таҳти таъсири ин алақаҳои динӣ буд, ки ба мутолеъоти исломӣ ва забоншиносӣ рӯй овард. Аммо ӯ батадриҷ бо фаро гирифтани назарияҳои иртибот ва забоншиносӣ назароти ҷадиде дар бораи фаҳму тафсири Қуръон ироа кард.
"Паёме аз биҳишт ба замин"
Абӯзайд Қуръонро каломе осмонӣ медонист, ки аз ҳамон лаҳзае ки бар забони паёмбар ҷорӣ шуд, ба китобе инсонӣ бадал гашт. Ӯ дар китоби худ "Мафҳум-ун-нас", ки ба форсӣ таҳти унвони "Маънои матн" мунташир шуда, менависад: "Қатъан ин паёме аз биҳишт ба замин аст, аммо паёме, ки ҷудо аз қавоъид ва воқеъиёт, сохтори фарогири ин воқеъиёт ва муҳиммтар аз ҳама, чаҳорчӯбҳои фарҳангӣ (-и ҷомеъа) нест."
Ба эътиқоди ӯ, худованд барои сухан бо бандагонаш бояд худро дар сатҳи онон "таназзул" диҳад ва бо истифода аз низоми фарҳангӣ ва луғавии мавҷуд бо онҳо сухан бигӯяд. Абӯзайд бо таъсир аз Тушиҳику Изутсу, исломшиноси шаҳири жопунӣ, ба баррасии ҳанҷорҳо ва ибороти Қуръон пардохт ва ин назарияро матраҳ кард, ки худованд ба забоне сухан гуфт, ки воҷиди фарҳанг ва воқеъиёти хос ва таърихии аъроб буд.
Ин фарҳангу таърихро набояд бо усораи паёми илоҳӣ иштибоҳ гирифт. Балки бо баҳрагирӣ аз назария ва равишҳои забоншинохтӣ мебоист варои маъонии таърих рафт, то битавон паёми паёмдиҳандаро дарк кард. Ӯ бо таъсирпазирӣ аз таъвил ва ҳерменевтики файласуфоне чун Ҳонс Геург Годомер робитаи хос ва мунҳасир ба фарде бо Қуръон қоил буд, ки дар аъсор ва фазоҳои фарҳангӣ ва иҷтимоъии гуногун мутафовит аст. Ҳеҷ дарк ва тафсири қатъӣ, ниҳоӣ ва ягонае аз китоби муқаддас вуҷуд надорад.
Ба заъми Абӯзайд, касоне, ки бо нисбӣ будани ин қироъатҳо мухолифанд, бо нафйи ақлонияти башарӣ амалан паёми аслии Қуръонро нафй (инкор) мекунанд. Вай дар китоби "Мафҳум-ун-нас" менависад Абдуллоҳ бинни Аббос, яке аз саҳобаи паёмбар ва муфассирини машҳури Қуръон, тундар ва раъдро ба фариштае ташбеҳ кард, ки абрҳоро бо манҷаниқе ба ҳаракат дармеоварад.
Раҳоии Қуръон аз "зиндони ҳалол ва ҳаром"
Ба гуфтаи Абӯзайд, ҳамаи муслимин дар он замон медонистанд, ки мутуни муқаддас табйине аз падидаҳои физикӣ ва башарӣ ироа намедиҳад, балки ин бар уҳдаи ақли башарӣ аст, ки ба мутолеъа ва шинохти табиъат ва инсон бипардозад.
Вай меафзояд: "Чунин дарке (аз нақши ақлоният) аст, ки мушаххасан ҷузъи муҳиммтарин решаҳои дастовардҳои илмӣ ва фаннии донишмандони мусалмон ба ҳисоб меояд." Дастоварде, ки ба гуфтаи ӯ, масеҳиён гирифтанд ва бунёни Ренесонсро гузорданд.
Абӯзайд дар ташреҳи робитааш бо Қуръон гуфт беш аз салафиҳо, ки худро ба "ҳалолу ҳаром" дар матн маҳдуд кардаанд, ба ин китоб ишқ меварзад. Китобе, ки ҳунарҳои самъӣ (шунидорӣ) ва басарии (дидории) беназиреро халқ карда, ба гуфтаи ӯ, имрӯз "абзори" дасти сиёсатбозон шудааст.
Вай меафзояд: "Ҳеҷ кас аз Қуръон лаззат намебарад. Мо бо тиловати Қуръон ё дар ҳаросем ва ё дар орзӯи биҳишт. Мо Қуръонро ба матне табдил мекунем, ки ё ташвиқ мекунад ё иръоб (метарсонад). Ба ҳавиҷу чумоқ бадал мекунем. Ман мехоҳам Қуръонро аз ин зиндон раҳо кунам, то як бори дигар муваллиди фарҳанг ва ҳунаре шавад, ки дар ҷомеъаи мо хафа шудааст."
Абӯзайд бо тамоиз қоил шудан байни таъвил ва тафсир нишон дод чи гуна насли аввали мутакаллимини исломӣ, ҳамчун муътазила, бо баҳрагирӣ аз ақл ба фаҳми Қуръон ҳиммат гумориданд. Аммо дар қуруни баъдӣ, ки нақл ҷойи ақлро гирифт, ва тафсир ҷойи таъвилро, ашоъара (яъне ашъариҳо ё пайравони Абулҳасани Ашъарӣ, ки қарнҳои 9 ва 10 милодӣ зиндагӣ кардааст) нақши истидлоли ақлонӣ дар фаҳми Қуръонро инкор карданд ва таъвилро номуҷоз (нораво) шумурданд.
Онҳо мӯътақид буданд, ки агар бар авсофи Худованд вожаҳое ҳамчун басир, раҳим ва ғайра ба кор меравад, наметавон аз ҳадди маънои лафзии онҳо убур кард. Ашоъара ҳатто дар мавриди биҳишт ва ҷаҳаннам ҳам ба ҳамон суратҳои омада дар Қуръон иктифо карданд ва фаротар рафтан аз онҳоро ҷоиз нашумурданд ва ба ин тартиб роҳро бар як нигариши фалсафӣ ва ақлонӣ ба дин бастанд.
Абӯзайд дар яке аз муҳиммтарин китобҳои худ ба номи "Ал-итҷоҳ-ал-ақли-фи-л-тафсир" ба дифоъ аз ин шеваи мӯътазила пардохт ва ҷиҳатгирии ақлӣ нисбат ба Қуръон, яъне истифода аз донишҳои башарӣ дар фаҳми Қуръонро на фақат ҷоиз, балки зарурӣ шумурд."
Ӯ ки ба суннати мӯътазила дар Эрон алоқаманд буд, дар миёни мутафаккирони эронӣ низ ҷойгоҳ ва нуфузи вижае дошт. Илова бар "Маънои матн" китобҳои дигари ӯ ҳамчун "Нақди гуфтмони динӣ" ва "Чунин гуфт Ибни Арабӣ" ба форсӣ тарҷума шудаанд. Додгоҳи таҷдиди назари Миср саранҷом ҳукми иртидоди ӯро пас гирифт, аммо Абӯзайд аз тарси ифротиюн ба Ҳуланд рафт ва дар донишгоҳи Лейден ба тадрис пардохт.
Ӯ рӯзи душанбе дар синни 67-солагӣ дар бемористоне дар Миср даргузашт. Ҷасади ӯ қарор аст дар зодгоҳаш шаҳри Танто ба хок супурда шавад. Абӯзайд дар соли 2000 дар мусоҳибае гуфт: "Мехоҳам ба уммати мусалмон бигӯям, ки ман мусалмон ба дунё омада, мусалмон бузург шуда ва мусалмон зиндагӣ кардаам ва иншоаллоҳ мусалмон ҳам аз дунё хоҳам рафт."
Би-Би-Си
Адреси доимии маводи мазкур: http://www.ruzgor.tj/din/2623-2010-07-06-18-14-46.html
-
08.05.2025 15:28
185
Иштирок дар маросими гулчанбаргузорӣ ва паради ҳарбӣ дар Боғи Ғалабаи шаҳри Душанбе
-
08.05.2025 09:32
130
Суханронии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати Рӯзи Ғалаба
-
04.05.2025 13:40
163
Таъиноти кадрӣ дар сохторҳои низомӣ ва як қатор вазорату идораҳои дигар
-
07.05.2025 23:59
217
«Ситораи Исмат-достони фоҷиавӣ-қаҳрамонӣ!»
-
05.05.2025 12:47
341
9-уми май рӯзи Ғалаба бар фашизм ва ёде аз қаҳрамонони Ҷанги Бузурги Ватанӣ
-
04.05.2025 14:32
197
Саҳми фиристодагони Тоҷикистон дар таъмини ғалаба дар Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945)
-
18.05.2025 13:37
98
Боздид аз Минтақаи махсуси иқтисодии «Aлабуга»-и Ҷумҳурии Тотористон
-
14.05.2025 23:45
137
Баррасии ҳамкориҳо бо Фонди кувайтии рушди иқтисодиёти Араб
-
14.05.2025 23:38
92
Ҷаласаи навбатии гурӯҳҳои кории муштараки Лоиҳаи «CASA-1000» оғоз гардид
-
14.10.2024 18:41
737
Дар Чин Саммити 6-уми ҷаҳонии воситаҳои ахбори омма доир гардид
-
06.05.2022 10:43
1434
Ҷанг ҳамчун таблиғоти бардурӯғ хизмат мекунад
-
02.09.2019 18:47
3125
Султони Ҳамад: «Дунёи рӯзноманигор ҳазор дунё дорад»
-
22.03.2025 12:38
294
Иштироки вазири корҳои хориҷӣ дар чорабинии сатҳи баланди кишвар оид ба об ва пиряхҳо дар СММ
-
23.02.2025 18:20
420
Фишори Трамп ба USAID ва оқибатҳои он барои Тоҷикистон – оё таҳдид воқеӣ аст?
-
14.10.2024 18:43
713
Рӯзҳои фарҳанги Давлати Қатар дар Ҷумҳурии Тоҷикистон баргузор мешаванд
-
20.03.2025 11:59
293
Таҷлили Иди байналмилалии Наврӯз
-
06.01.2025 20:57
531
Китобе пурарзиш дар Лоҳутишиносии форсу тоҷик
-
18.11.2024 22:32
648
Дар Москва рушди ҳамкории муассисаҳои таълимӣ дар соҳаи фарҳангу санъат баррасӣ гардид
-
15.04.2025 11:44
234
Ба таваҷҷуҳи шаҳрвандони Ҷумҳурии Тоҷикистон:
-
13.04.2025 00:00
250
Мулоқоти вазир бо роҳбари намояндагии Cозмони байналмилалии муҳоҷират
-
11.04.2025 03:38
260
Мулоқоти вазири меҳнат, муҳоҷират ва шуғли аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо ҳайати Федератсияи Русия
-
28.02.2025 13:34
471
Паёми шодбошии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати фарорасии моҳи шарифи Рамазон
-
03.10.2024 20:35
758
Ҳайати Тоҷикистон дар Конференсияи вазирони маорифи давлатҳои аъзои Созмони ҷаҳонии исломӣ иштирок намуд
-
20.04.2023 15:58
1558
Иди Рамазон омаду моҳи Рамазон рафт….
-
07.03.2025 12:44
371
Ид муборак бонувону модарони азиз!
-
07.03.2025 12:19
359
Таҷлили “Рӯзи Модар” дар Вазорати меҳнат...
-
07.03.2022 13:27
1554
«ИДИ МОДАРОН МУБОРАК!»
-
03.09.2021 08:38
1876
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - I
-
25.06.2021 21:45
2070
«ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТ»
-
27.06.2019 05:52
2764
Муборак, ҳамватан, паймони ваҳдат!
-
19.04.2025 15:59
281
Сиёсати ҷавонони Тоҷикистон: стратегия барои оянда
-
07.04.2025 11:03
249
Байни Кумитаҳои миллии олимпии Тоҷикистон ва Эрон Ёддошти тафоҳуми хамкорӣ ба имзо расид
-
03.10.2024 20:24
705
Варзишгари тоҷик Муҳидин Асадуллоев сазовори медали биринҷӣ гардид
-
10.08.2019 09:45
2772
Баъди 15 соли даргузашти Убайд Раҷаб
-
27.07.2014 13:33
3212
Пурсишеву посухе: Халифаҳоро метавон муфассири Қуръон номид ё не?
-
25.07.2014 12:34
3201
Хунрезӣ дар Фаластин ва хомӯшии оҷизонаи мо
-
18.12.2024 16:30
416
Маҷмааи Умумии СММ қатъномаи Русияро барои мубориза бо ситоиши фашизм қабул кард
-
21.11.2024 23:53
476
Русия ва Афғонистон ҳамкориҳои бисёрҷонибаро инкишоф медиҳанд
-
31.10.2024 18:42
415
ИМА самти низоъро боло мебарад: Оё ҷанги сеюми ҷаҳон моро интизор аст?