РАДДИ ТУҲМАТНОМАИ ШУРОИ УЛАМОИ ТОҶИКИСТОН
Ба номи Худованди бахшандаву меҳрубон
Дар тули таърихи 1400 сола, таърихи ислом пур аз фоҷиаҳое аст, ки дар он идддае аз “уламо” ҳамвора ба хотири лагандбардории ҳокимону фармонравоёни давр ва барои пиёда намудани ҳадафҳои сиёсии ҳокимон даст ба динфурушӣ задаанд. Ин гуруҳ уламоро таърих бо номи уламои салотин ё уламои дарбор ёдовар шудааст. Паёмбари ислом низ ин зумра “уламо”ро мавриди танқид қарор дода дар ҳадисҳо ёдовар шудаанд, ки ҳаргоҳ олимеро дидед, ки ба хонаю дарбори ҳокимон равуои бисёр дорад, аз чунин уламо ҳазар кунед.
Воқеан ҷои таассуф аст, ки дар рузҳои охир, баъд аз суҳбати банда дар атрофи таърихи шаҳодати имом Ҳусайн –набераи Паёмбари Худо (алайҳиссалом) сарусадоҳои иғвоангез эҷод карданд. Албатта ба ҳар як шахси оқил маълум аст, ки чунин иғвогариҳо бекумаку дастгирии идораҳои ҳукуматӣ дар як муддати кутоҳ имконпазир нест. Хусусан нашр шудани баёнияи аз якдигар фарқкунандаи аз номи “шурои уламо” дар як руз, дар фосилаи 15 дақиқа аз якдигар, яке соати 09:55 дигаре соати 10:08 дақиқа дар сайти хабаргузории давлатии “Ховар” ва маҷбур намудани тамоми имомҳои масоҷиди кишвар аз ҷониби кормандони идораҳои ҳукуматӣ барои ба намозхонони масоҷид эълони “варианти саввуми баёния”, ки аз ду варианти дар “Ховар” нашр шуда фарқ мекунад дар рузи ҷумъа 9 декабри соли ҷорӣ исботи дастгирии ин идораҳо ва ҳатто супоришӣ будани ин амали иғвогаронаро тасдиқ мекунад.
Тибқи маълумотҳои ба мо расида дар баъзе масоҷид, ки имомҳояшон аз хондани матни ин буҳтоннома худдорӣ карданд, намояндаҳои идораҳои ҳукуматӣ ва ҳатто дар баъзе масоҷид занҳои беҳиҷобу бесатр дар ҷои муқаддас- меҳроб масҷиди Худо рост истода ин биёнияи иғвоангезро хонда доданд. Ҳоло он, ки тибқи моддаи 8уми Конститутсия (Сарқонун) “ташкилотҳои динӣ аз давлат ҷудо аст”. Чаро ин меъёри конститутсионӣ дар ин ҷо поймол гардид ва чаро идораҳои давлатӣ дар ин масъала хидматгорӣ раиси Шурои уламо Мукаррами Абдулқодирзода шуданд? Ҳоло он, ки падари Мукаррам эшони Абдулқодир аз ҷумлаи шахсиятҳои маъруф ва мавриди эҳтирому тақдири мо буданд. Худо раҳматашон кунад.
Дар инҷо нақле аз таърих ба ёдам расид, ки зикри он дар ин мавзеъ ба маврид аст. Пас аз воқеаи Карбало иддае аз мардуми Куфа, ки ба адои ҳаҷ ба Макка рафта буданд, бо ҳазрати ибни Умар (разияллоҳу анҳумо) мулоқот дошта, аз эшон дар мавриди хуни магас пурсиданд, ки оё қатли он бар ҳоҷӣ дамро (хунбаҳо) воҷиб мегардонад ё на? Эшон лабханде зада гуфтанд: Аҷаб мардуме ҳастед шумо. Шумо аз ҳукми хуни магас мепурсед дар ҳоле, ки набераи Паёмбари Худоро (алайҳиссалом) куштед ва боке надоштед.
Воқеан ин идда “уламо” ҳангоме, ки хоҳарони моро аз ҳиҷоби исломӣ, ки бо далели Қуръон фарзияти он собит гаштааст, маҳрум карда буданд ва ё вақте қонуни мамнуъияти ба масҷид рафтани аз 18 сола поён баромад, гуё ҳеҷ кори хилофи шаръие руй надода бошад, ҳама хомуш буданд, ҳатто баъзеашон ин иқдомҳоро маъқул донистанд ва тарафдорӣ карданд, вале аз зикри ёдбуди таърихи шаҳодати имом Ҳусайн нороҳат шуданд. Субҳоналлоҳ!!! Ин амали чунин идда “уламо”ро ба ҷуз ихтилофэҷодкунӣ ва динфурушӣ дигар чи мешавад унвон кард? Магар пушиши ҳиҷоб ва адои намозҳои фарзӣ дар масоҷид барои ҷавонони ба балоғатрасидаи аз 18 сола поён, аз ҷумлаи муқаддасоти мазҳаби ҳанафӣ ҳисоб намешавад? Ё ин, ки ҳурмати Язид барои онҳо аз ҳурмати ҳукми ҳиҷобу намозҳои фарзӣ муқаддастар аст?
Аввал ин, ки суҳбати мо дар рузи ҷумъа баргузор гардид, ки ба 6 уми моҳи муҳаррам рост меояд ва ҳоло он, ки маросими мотам ва азодории шиаҳо дар рузҳои нуҳум ва даҳуми моҳи муҳаррам аст, ки бо номҳои “тосуъо” ва “ошуро” бо синазанӣ, занҷирзанӣ ва ҳайат шуда дар хиёбонҳо роҳпаймоӣ намудан баргузор мегардад. Ҳоло куҷои ин суҳбати мо, ки чаҳор руз қабл аз ошуро буд, шабоҳат ба маросими ошуроии бародарони шиъӣ доштааст?
Фарқияти дигар ин, ки мо мардумро ҳамеша дар мавъизаҳо таблиғ ба руза доштани рузи нуҳум ва даҳуми муҳаррам мекунем, ки аз назари шиа руза гирифтан дар ин рузҳои мотам гуноҳ аст. Сабаби рузаи ин рузҳо ҳам ҳеҷ рабте ба ҳазрати имом Ҳусайн надорад. Балки ин рузаро қабл аз шаҳодати имом Ҳусайн Паёмбари Худо (алайҳиссалом) фармуда буданд ва худашон низ ин рузҳо руза медоштанд.
Хулоса ин ёдоварии мо аз шаҳодати имом Ҳусайн ҳеҷ иртиботе ба рузҳои мотам ва аъзодории шиаҳо надорад. Он чи мо аз Ҳусайн (Худованд аз вай розӣ бод) зикр мекунем ба хотири он аст, ки ба ибораи Паёмбари Худо Ҳусайн порае аз ҷигари Расулуллоҳ (алайҳиссалом) мебошад. Ҳусайн фақат имоми шиаҳо нест. Муҳаббати Ҳусайн дар дили тамоми мусалмонон ба хотири он аст, ки Паёмбари Худо уро дуст медошт. Расули Худо (алайҳиссалом) фармудаанд: “Ҳасан ва Ҳусейн ду гули хушбуи ман дар ин дунё ва охират ҳастанд”. Ривояти ибни Умар (разияллоҳу анҳумо). Ривоятҳо дар мадҳу фазилати ин бузургвор дар манбаъҳои исломӣ хеле зиёданд.
Мавлоно Абдулҳай аз бузургони мазҳаби ҳанафӣ дар китоби машҳури худ “Маҷмуъатул-фатово” дар мавзуъи ёдбуди шаҳодати имом Ҳусайн гуфтааст: “Баёни воқеаи шаҳодати имом Ҳусайн ва гиристан бар он ба шарте, ки аз навҳа ва аз ақди маҷлис (роҳпаймоӣ), ки муҷиби ташаббуҳи равофиз аст, холӣ бошад, дуруст аст”.
Пас чуноне, ки дар боло зикр кардем маҷлиси мо аз навҳа, синазанӣ ва аз роҳпаймоӣ, холӣ буд. На дар рузи хосе яъне даҳуми моҳи муҳаррам, балки дар рузи ҷумъа шашуми моҳи муҳаррам зикр кардем, ҳамчуноне, ки дар моҳи рабиулаввал зикри таваллуд ё вафот беҳтарини башарият ҳазрати Паёмбарро (алайҳиссалом) ёдоварӣ мекунем. Худи мавлоно Абдулҳай дар хутбаи ҷумъаи моҳи муҳаррам қиссаи шаҳодати имом Ҳусайнро бо тафсил баён кардааст, ки дар китоби “Алхутабул-лакнавия” саҳ.7 омадааст. Пас ба фикри ин “ъулламо” мавлоно Абдулҳай низ шиа буданд?
Агар мо дар ин маъизаи худ Язидро лаънат карда бошем, пас бояд бигуям, ки аз назди худ чунин накардаем. Зеро бисёре аз гузаштагони мо, уламову солиҳин Язидро лаънат кардаанд. Ҳоло дар лаъни Язид бойгонии китобхонаҳои исломӣ беш аз муҷалладҳо китоб дорад. Аз ҷумлаи бузургоне, ки лаъни Язидро ҷоиз донистаанд, имом Аҳмади Ҳанбал (муассис ва имоми мазҳаби ҳанбалии аҳли суннат ва ҷамоат), Ибни Ҷавзӣ, аллома Тафтаззонии Самарқандӣ, ки яке аз уламои машҳури мазҳаби мост ва ибни Камоли ҳанафӣ ва ғайра сароҳатан Язидро лаън кардаанд ва ба ҷавози лаъни вай фатво додаанд.
Аз ҷумлаи Козӣ Абуяъло дар ин робита китобе навиштааст, ки дар он бо далелҳои зиёде лаъни Язидро ҷоиз донистааст. Аз тарафи дигар агар Язид дар байни мусулмонҳо маҳбубият медошт пас чаро ҳеҷ касе аз мусалмононии Тоҷикистону Афғонстон, Осиёи минаву Африқо, кишварҳои араб ёфт намешавад, ки фарзанди худро Язид ном гузошта бошад, ҳоло он, ки номи аксари саҳобагону тобиъини Паёмбари Худоро (алайҳиссалом) мардуми мусалмон табаррукан ба фарзандони худ мегузоранд.
Агар мо шиа мешудем ҳаргиз барои дифоъ аз асҳоби киром хусусан ҳазрати Умар дар радди шубаҳоти як шиа мақолае пур аз далелҳои ақлию нақлӣ наменавиштем. Ин мақоларо Эшони Маҳмудҷон бо мувофиқати мо зери унвони “ҳазрати Умар символи адолат ва адолатхоҳӣ” навиштааст?
Агар мо шиа мебудем барои радди “никоҳи мутъа ва ҳаром будани он” ва инчунин дар фазилати уммулмуъминин Оишаи сиддиқа (Худованд аз вай розӣ бод) мақолаҳо наменавиштем?
Агар мо шиа мешудем оиди шубаҳоти ҳазрати Усмон мақолаҳо наменавиштем. Шумо ҳамаи ин мақолаҳоро аз сомонаи мо (www.turajon.com) пайдо ва мутолиа карда метавонед.
Бале, мо пайравони мазҳаби ташайуъро аз ҷумла бародарони эрониро бародарони исломии худ медонем ва ба аҳкомҳои мазҳабии онҳо коре надорем ва ин ҳама ба хотири ваҳдати суфуфи муслимин аст. Ҳама ба хотири он аст, ки ин уммати заифшудаи ислом набояд имруз гиребони якдигарро бидарад ва ба якдигар душманию кинаварзӣ намояд. Ҳам аҳкоми шариати ислом ва ҳам ақли солим хилофи инро тақозо мекунад. Бояд ин уммат даст ба дасти ҳамдигар худро аз ин вартаи ҳалокатбор берун орад.
Вақте дар конфронси ваҳдати исломӣ дар Теҳрон бо даъвати доктор Вилоятӣ иштирок доштам, сароҳатан дар минбар аз уламои ташайюъ дархост кардам, ки фатвое содир кунанд, то дигар лаъни саҳоба ва азвоҷи мутаҳҳари Паёмбари Худо (алайҳиссалом) манъ карда шавад.
Пас бояд ба ҳамаи азизону дустон, кинатузону ҳангомаҷуён бигуям; Ман Эшони Нуруддин ҳаргиз дар гуфтани сухани ҳақ аз ҳеҷ касе ҷуз Худо ҳарос надоштам ва нахоҳам дошт. Сароҳатан мегуям, ки то ҷон дар бадан дорам сухани ҳақро хоҳам гуфт ва ҳеҷ чизе дар роҳи Аллоҳ монеаи ман шуда наметавонад. Ман ҳаргиз шиа набудам ва нестам. Чуноне, ки ҳаргиз салафӣ набудам ва нахоҳам буд.
Дар охир ҳаволаи ин ашхоси кинатуз ва иғвогарро ба Худо месупорам. Зеро ман бовар дорам, ки Худованд ҳаққи мазлумонро аз золимон дер ё зуд хоҳад ситонид.
Аз ҳамаи дустон, шогирдону бародарон, мухлисону муридон даъват мекунам, ки ваҳдат, оромиш ва амнияти кишварро ҳамчун мардумаки чашм эҳтиёт кунанд ва ба ҳеҷ дасиса дода нашаванд. Аз он, ки баъзе афроди манфиатдори идораҳои ҳукуматӣ дар ин иғво даст доштанд, ин маънои онро надорад, ки ҷаноби Президент аз ин кор хабар доранд. Ман умедвор ҳастам, ки ҷаноби Олӣ ин масъаларо баррасӣ мекунанд ва касоне, ки тарҳрези ин иғво буданд, муаррифӣ мешаванд.
Вассалому ало ман иттабаъал ҳудо.
Эшони Нуриддини Тураҷонзода
10.12.2011
Маводи мазкур, ки ба унвони сомонаи “Рӯзгор” аз номи Эшони Нуриддини Тӯраҷонзода ирсол шудааст, бе ягон тағйироту иловаҳо бидуни таҳрир ба хотири риояи гуногунандешӣ ба нашр расонда шуд.
Дар ин мавзӯъ:
Эроди Шӯрои уламо нисбат ба ташкилкунандагони Ошӯро дар Тоҷикистон
Тӯраҷонзодаҳо бори дигар дар саргаҳи иғво истодаанд…
Тӯраҷонзода иттиҳомоти Шӯрои уламо алайҳи хонаводаашро рад кард
Тӯраҷонзода Раиси Шӯрои уламоро ба додгоҳ мекашад
Боздиди намояндагони давлат аз масҷиди «Муҳаммадия»
-
09.06.2025 13:12
221
Иштирок дар чорабинии сатҳи баланд бахшида ба оғози Даҳсолаи байналмилалии амал оид ба илмҳои яхшиносӣ (криосферӣ), солҳои 2025-2034
-
01.06.2025 19:19
227
Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон Эмомалӣ Раҳмон дар Ҳамоиши нахустини «Осиёи Марказӣ ва Италия» иштирок ва суханронӣ намуданд
-
29.05.2025 11:19
278
Рустами Эмомалӣ бо Раиси Шурои Федератсияи Маҷлиси Федералии Русия Валентина Матвиенко мулоқот намуданд
-
07.05.2025 23:59
448
«Ситораи Исмат-достони фоҷиавӣ-қаҳрамонӣ!»
-
05.05.2025 12:47
558
9-уми май рӯзи Ғалаба бар фашизм ва ёде аз қаҳрамонони Ҷанги Бузурги Ватанӣ
-
04.05.2025 14:32
441
Саҳми фиристодагони Тоҷикистон дар таъмини ғалаба дар Ҷанги Бузурги Ватанӣ (1941-1945)
-
23.06.2025 14:53
100
Иштироки ҳайати Ҷумҳурии Тоҷикистон дар 28-умин Форуми байналмилалии иқтисодии Санкт-Петербург
-
17.06.2025 19:39
166
Тоҷикистон ба ҷалби сармояи хориҷӣ таваҷҷӯҳи бештар зоҳир мекунад
-
09.06.2025 13:07
172
Мулоқот бо намояндагони Бонки Олмонии рушд (KfW)
-
14.10.2024 18:41
940
Дар Чин Саммити 6-уми ҷаҳонии воситаҳои ахбори омма доир гардид
-
06.05.2022 10:43
1649
Ҷанг ҳамчун таблиғоти бардурӯғ хизмат мекунад
-
02.09.2019 18:47
3339
Султони Ҳамад: «Дунёи рӯзноманигор ҳазор дунё дорад»
-
25.06.2025 11:31
76
Харитаи роҳи ҳадафи 7-уми Рушди Устувор барои Тоҷикистон расман ифтитоҳ гардид
-
23.06.2025 14:51
94
Дурнамои рушди энергетикаи барқароршаванда: Душанбе мизбони конфронси байналмилалӣ
-
16.06.2025 22:49
136
Тренинги омӯзишӣ: Тақвияти дониш ва малака дар самти ҳамкориҳои фаромарзӣ дар соҳаи об
-
20.03.2025 11:59
479
Таҷлили Иди байналмилалии Наврӯз
-
06.01.2025 20:57
728
Китобе пурарзиш дар Лоҳутишиносии форсу тоҷик
-
18.11.2024 22:32
848
Дар Москва рушди ҳамкории муассисаҳои таълимӣ дар соҳаи фарҳангу санъат баррасӣ гардид
-
15.04.2025 11:44
420
Ба таваҷҷуҳи шаҳрвандони Ҷумҳурии Тоҷикистон:
-
13.04.2025 00:00
461
Мулоқоти вазир бо роҳбари намояндагии Cозмони байналмилалии муҳоҷират
-
11.04.2025 03:38
431
Мулоқоти вазири меҳнат, муҳоҷират ва шуғли аҳолии Ҷумҳурии Тоҷикистон бо ҳайати Федератсияи Русия
-
28.02.2025 13:34
709
Паёми шодбошии Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон, Пешвои миллат муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон ба муносибати фарорасии моҳи шарифи Рамазон
-
03.10.2024 20:35
984
Ҳайати Тоҷикистон дар Конференсияи вазирони маорифи давлатҳои аъзои Созмони ҷаҳонии исломӣ иштирок намуд
-
20.04.2023 15:58
1841
Иди Рамазон омаду моҳи Рамазон рафт….
-
07.03.2025 12:44
589
Ид муборак бонувону модарони азиз!
-
07.03.2025 12:19
567
Таҷлили “Рӯзи Модар” дар Вазорати меҳнат...
-
07.03.2022 13:27
1761
«ИДИ МОДАРОН МУБОРАК!»
-
03.09.2021 08:38
2075
АҲМАДШОҲИ МАСЪУД - РОДМАРДИ ҶАНГҲОИ РОСТИН - I
-
25.06.2021 21:45
2287
«ФАРҲАНГИ СУЛҲУ ВАҲДАТ»
-
27.06.2019 05:52
2968
Муборак, ҳамватан, паймони ваҳдат!
-
19.04.2025 15:59
480
Сиёсати ҷавонони Тоҷикистон: стратегия барои оянда
-
07.04.2025 11:03
432
Байни Кумитаҳои миллии олимпии Тоҷикистон ва Эрон Ёддошти тафоҳуми хамкорӣ ба имзо расид
-
03.10.2024 20:24
913
Варзишгари тоҷик Муҳидин Асадуллоев сазовори медали биринҷӣ гардид
-
10.08.2019 09:45
3032
Баъди 15 соли даргузашти Убайд Раҷаб
-
27.07.2014 13:33
3476
Пурсишеву посухе: Халифаҳоро метавон муфассири Қуръон номид ё не?
-
25.07.2014 12:34
3459
Хунрезӣ дар Фаластин ва хомӯшии оҷизонаи мо
-
18.12.2024 16:30
619
Маҷмааи Умумии СММ қатъномаи Русияро барои мубориза бо ситоиши фашизм қабул кард
-
21.11.2024 23:53
644
Русия ва Афғонистон ҳамкориҳои бисёрҷонибаро инкишоф медиҳанд
-
31.10.2024 18:42
590
ИМА самти низоъро боло мебарад: Оё ҷанги сеюми ҷаҳон моро интизор аст?